newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"אם אין לי עתיד, למה להיות תלמיד": אלפים במצעד האקלים בת"א

"מצעד האקלים" הגיע היום גם לישראל. אלפי צעירים השתתפו במצעד להצלת העולם. "משבר האקלים מסכן את כולנו", כתבו מארגני המצעד, "עד עכשיו דיברתם, עכשיו תפעלו. זה או אנחנו או כלום"

מאת:

למעלה מ-4,000 מפגינים צעדו היום בצהריים (שישי) ב"מצעד האקלים" בתל אביב. המצעד נערך בהשראת מצעדים דומים שהתקיימו בעולם, ומארגניו ביקשו להעביר מסר דחוף בעניין הסכנה החמורה לאנושות שטמונה בשינויי האקלים. עוד ביקשו המארגנים לעודד מעבר לאנרגיה נקייה, והקראו פסקת שימוש בדלקים מזהמים "לכל ממשלה שלא תקום".

המפגינים, רובם המכריע בני נוער וצעירים, מבתי ספר ותנועות נוער וארגונים ירוקים בכל הארץ, יצאו מאזור גן מאיר בתל אביב וצעדו לקריית הממשלה, שם התקיימה עצרת עם נאומים והופעות. לאורך הצעדה שילבו המפגינים אמצעי מחאה יצירתיים כמו בובות ענק, תחפושות, שלטים עם הומור, רכיבת אופניים לעידוד נטישת הרכב הפרטי, ריקוד "פלאש מוב", ועוד.

"די נמאס מהפחם, תנו לנשום כמו בני אדם". אלפים ב"צעדת האקלים היום בתל אביב (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"די נמאס מהפחם, תנו לנשום כמו בני אדם". אלפים ב"צעדת האקלים היום בתל אביב (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

מצעד האקלים חולף מתחת למצודת זאב בתל אביב (חגי מטר)

מצעד האקלים חולף מתחת למצודת זאב בתל אביב (חגי מטר)

"שינוי האקלים קורה. זו עובדה", נכתב בדף הפייסבוק של מארגני המצעד. "אנחנו בעיצומו של משבר אקלים והוא מסכן את כולנו. ללא יוצא מן הכלל. אנחנו נמצאות בנקודת זמן קריטית בהיסטוריה האנושית, אנחנו חייבות להיפטר מהדלקים המזהמים ולקדם מעבר מהיר וצודק לאנרגיות מתחדשות.  תנועת האקלים העולמית היא אחת מהתנועות המוסריות הגדולות בהיסטוריה, מיליוני אזרחים ואזרחיות ברחבי העולם יוצאים יום יום לרחובות עירם בקריאה ברורה לממשלות העולם – עד עכשיו דיברתם, עכשיו תפעלו. זה או אנחנו או כלום".

בין הגופים המארגנים היו: מגמה ירוקה, גרינפיס, החברה להגנת הטבע, חיים וסביבה, צלול, שומרי הבית, הרשת הירוקה, כוח לעובדים, והארגון לצרכנות חברתית – 2B friendly. עיריית תל אביב-יפו עזרה גם היא בארגון המצעד. בין הצועדים היו כ-2,500 בנות ובני נוער מבתי ספר יהודים וערבים ברחבי הארץ ומתנועות נוער, ופעילי זכויות בעלי חיים.

גם מועמדים לכנסת כמו ראשת מרצ תמר זנברג, יו"ר העבודה אבי גבאי, מיקי חיימוביץ מ"כחול לבן", ועופר כסיף מחד"ש (לצד דב חנין, שאינו מתמודד) השתתפו במצעד.


המפגינים קראו קריאות שונות, ובהן: "מעשים ולא מילים מצילים את האקלים", "העם דורש אוויר נקי", "אם אין לי עתיד, למה לי להיות תלמיד", "שום טייקון, שום תאגיד, לא ייקחו את העתיד", יהודים וערבים למען האקלים", "הגיע הזמן לסגור את בזן", "אקלים במשבר, לא נשתוק לכם יותר".

מי שבלטו בהיעדרם מהמצעד היו נציגי התקשורת, ולא ניתן היה לאתר בקהל כלל צלמי עיתונות. גם שש שעות אחרי תחילת המחאה, רק כלי תקשורת בודדים פרסמו משהו בעניין. בכמה כלי תקשורת הזכירו את המצעד רק בהקשר לחסימות הכבישים במרכז תל אביב, ללא התייחסות למטרת המחאה. "אין פה תקשורת כי זה לא מעניין את הציבור בישראל", אמר יונתן פליטמן, מפגין צעיר מירושלים, "אנשים רוצים לראות טילים, לא משבר אקלים וקרחונים נמסים".

"אנחנו דור ה-Z יכולים להשפיע, אם רק יתנו לנו את הכוח ואת האפשרות". מפגינים ב"צעדת האקלים" היום בתל אביב (צילומים: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"אנחנו דור ה-Z יכולים להשפיע, אם רק יתנו לנו את הכוח ואת האפשרות". מפגינים ב"צעדת האקלים" היום בתל אביב (צילומים: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"יש הדחקה גורפת של הנושא הזה"

"הפוליטיקאים לא מעוניינים שאנשים ידברו על הדברים החשובים", אמר מייקל ראפל מקואליציית "אנשי הים התיכון", "הם רוצים להגיד לאנשים על מה לדבר. הנושא הביטחוני הוא מסך עשן. התודעה בקשר לשינוי אקלים בישראל לא גדולה, הסכנה המוחשית היא שינוי האקלים שהולך להביא לסוף עידן בני האדם בכדור הארץ, ואת זה אנשים לא רואים. יש לנו 12 שנים כדי להגיע לפתרון הנכון". כך מתייחס ראפל להערכות של מדענים, לפיהן זהו פרק הזמן שיש לאנושות לעצור את מגמת ההידרדרות בנזק לאקלים כך שניתן יהיה עוד להציל את העולם ואת האנושות.

שתי הדוברות שסגרו את ההפגנה, לפני הופעת "הדג נחש", היו ענבל ווסלי מתל אביב ולצדה למא גנאיים, מסכנין. שתיהן ביחד הן כיום ממובילות התארגנות "שביתת התלמידים" בישראל, חלק מההתארגנות הבינלאומית שהשביתה 1.6 מיליון תלמידים מלימודים ברחבי העולם לפני כשבועיים. "זה הנושא הכי בוער כרגע, כשברור שכל מה שחשוב לי ולכל אחד מכם בעולם לא יוכל להתקיים בעולם שבו המערכות קורסות", אמרה ווסלי מעל הבמה. "זה משבר של כולנו, בעיקר של הדור שלי. איך יתכן שנותר לנו כל כך מעט זמן להציל את עצמנו, ובמקום ליישם את הפתרונות אנחנו ממשיכים לפלוט גזי חממה?"

בראיון ל"שיחה מקומית" אחרי העצרת אמרו השתיים שהן מתרגשות מההיענות הגדולה להפגנה, אך גם שהן מוטרדות מהתעלמות התקשורת ורוב הפוליטיקאים. "אנשים לא יודעים מספיק מה זה צדק אקלימי, אז הם לא דורשים ולא נאבקים – ולכן פוליטיקאים לא מתייחסים לזה", אומרת גנאיים. "לכן ממש חשוב שעוד אנשים יצטרפו אלינו ויעלו את הנושא לסדר היום". "באופן כללי קשה מאוד לאנשים לעכל את הדבר הזה, את משבר האקלים, כי זה מרגיש רחוק מאיתנו, וגדול מאוד, ולא ברור לאנשים איך זה משפיע עליהם או איך להתחיל להתמודד עם זה", מוסיפה ווסלי. "לכן יש הדחקה גורפת של כל הנושא הזה, כי הוא גם מסובך, וגם מרגישים חסרי אונים, וגם מפחיד לחשוב שהעתיד שלנו כל כך בסכנה".

לשאלה אם יש מסר בכך שהן בחרו להתייצב על הבמה יחד – שתיהן מגיבות בחיוב. "אנחנו המנהיגות של המאבק, ובגלל שאנחנו יהודיה וערבייה, רצינו להראות שזה מעבר לשאלות הפוליטיות", אומרת גנאיים. "חשוב לנו להראות שאנחנו חברות שמגיעות מקהילות שונות ונאבקות על זה ביחד". "כי הכל מותנה בזה", מצטרפת ווסלי. "מעבר לכל הבעיות החברתיות והלאומיות – המשבר הזה נוגע לכולם. לא משנה מי אתה ומאיפה אתה ומה אתה חושב. זה כבר עכשיו משפיע על כולנו. וזה חלק מהעניין, להראות שזה מעבר לדאגות הרגילות שאנחנו עוסקים בהן".

ענבל ווסלי עם למא גנאיים - מנהיגות שביתת התלמידים לעצירת שינויי האקלים, במצעד האקלים בתל אביב (חגי מטר)

ענבל ווסלי עם למא גנאיים – מנהיגות שביתת התלמידים לעצירת שינויי האקלים, במצעד האקלים בתל אביב (חגי מטר)

"הנשים יובילו את המהפכה"

"זו פעם ראשונה שלי בהפגנה", אמר אלון מכיתה י"ב בבית הספר ש"י עגנון בנתניה. "אני חושב שהגיע הזמן לשינוי. הקפיטליזם נותן אישורים לכל למיני חברות מזהמות שעושות מה שהן רוצות בים. הם מזהמים אותנו ולא מבינים שהם מזהמים גם את עצמם". לדבריו, הצעירים מבינים הרבה יותר מהמבוגרים את המשמעות של שינוי אקלים. "אנחנו דור ה-Z יכולים להשפיע, אם רק יתנו לנו את הכוח ואת האפשרות".

חן, גם הוא מכיתה י"ב בבית הספר ש"י עגנון, הוסיף: "צריך להתחיל לטהר את האוויר. אני חושב שהמבוגרים גם מבינים, אבל אנחנו נשפיע יותר. נוח לפוליטיקאים להתעלם, אבל לא האנשים הרגילים. כשאנחנו הולכים ברחוב, אנחנו נושמים אוויר מזוהם".

"נושא האקלים מאחד את כל העמים ללא גבולות", אמרה חנאן מנארדה מארגון העובדים מע״ן. "אנחנו באות בתור נשים יהודית וערביות להעביר מסר שהנושא הסביבתי קשור לפוליטי".

"הנשים יובילו את המהפכה הזאת", הוסיפה סרהאב מסארווה, גם היא מארגון מע"ן, "באתי כי האקלים הוא הנושא הכי חשוב, שמשפיע על שאר הנושאים., אנחנו רואות קשר בין האדם לסביבה, אי אפשר להפריד ביניהם. אם נפתור את הבעיות הסביבתיות, נפתור גם את הפוליטיות".

מצעד האקלים בתל אביב (חגי מטר)

מצעד האקלים בתל אביב (חגי מטר)

"צדק סביבתי עכשיו - נאבקים על הכוכב", "מעשים ולא מילים מצילים את האקלים". חלק מהססמאות ב"צעדת האקלים" היום בתל אביב (צילומים: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"צדק סביבתי עכשיו – נאבקים על הכוכב", "מעשים ולא מילים מצילים את האקלים". חלק מהססמאות ב"צעדת האקלים" היום בתל אביב (צילומים: אורן זיו / אקטיבסטילס)

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf