newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עצרות, סיורים לחברון ומשט נכבה: המדריך למחאות נגד האירוויזיון

ארגונים ואקטיביסטים פוליטיים החליטו לנצל את תשומת הלב העולמית לתחרות שתיערך בשבת הקרובה בת"א. מהסברה ב"כפר האירוויזיון" היושב על כפר הרוס עד הפגנה מול האולם. "אנחנו לא שונאים את ישראל, אבל ישראל כובשת", אומרים הפעילים

מאת:

קבוצות ואקטיביסטים פוליטיים מתכננים שורת אירועי מחאה כדי לנצל את תשומת הלב הבינלאומית לרגל האירוויזיון למחאה נגד הכיבוש ונגד מדיניותה של ישראל. "כל העיניים נשואות לישראל וזו ההזדמנות לדאוג שבכל פעם שיסקרו את האירוויזיון, יזכירו את עזה, יזכירו את הכיבוש, יזכירו שיש התנגדות", אומרת שחף ויסבין, אחת ממארגנות אירועי המחאה במהלך השבוע הקרוב, לקראת ובמהלך האירוויזיון.

הרעיון מאחורי המחאות הוא להזכיר לאלפי התיירים שיגיעו לצפות בתחרות, לעיתונאים שיבואו לסקר אותה ולמיליונים הרבים שיצפו בה בטלוויזיה ברחבי אירופה, כי בעוד הגורמים הרשמיים מנסים לשווק לישראל תדמית נוצצת, לא הרחק מהחגיגות בתל אביב חיים מיליונים תחת מצור וכיבוש, ללא זכויות אדם בסיסיות, וגם אם היו רוצים לצפות באירוויזיון, אין להם את החופש לנוע ולהגיע אליו. כך, בעוד הסלוגן הרשמי של האירוע הוא Dare to dream, הבוקר נתלה בנתיבי איילון שלט חוצות ענק של ארגון ״שוברים שתיקה״ עליו נכתב "Dare to dream of Freedom" עם צילום של הים בתל אביב וחומת ההפרדה בגדה המערבית.

"זה לא שאנחנו שונאים את ישראל ולא רוצים שיהיו בה דברים יפים, זה כי ישראל כובשת", מוסיפה ויסבין. "האירוויזיון הוא קודם כל עסק רווחי שמביא למדינה הרבה תיירים. אי אפשר להעמיד פנים שזו מדינה שלא כופה שלטון צבאי על עם אחר ויכולה לשחק אותה בחגיגה של רב לאומיות".

"כל העיניים נשואות לישראל, אנחנו מזכירים שיש התנגדות". כרזה שתלה ארגון "שוברים שתיקה" בנתיבי איילון (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"כל העיניים נשואות לישראל, אנחנו מזכירים שיש התנגדות". כרזה שתלה ארגון "שוברים שתיקה" בנתיבי איילון (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

החל מהיום (יום ראשון) קבוצת דה-קולוניזר תקים אוהל מחאה ליד כפר האירווזיון הממוקם בגן צ'רלס קלור על גבול תל אביב ויפו, במקום שבו עמדה עד שנת 1948 שכונת מנשיה הפלסטינית. תחת הכותרת "כאן מנשיה" תבקש הקבוצה להזכיר את הנכבה ואת הצורך בפתרון לפליטים הפלסטינים. "כפר האירוויזיון מוקם על שכונת מנשיה והתחרות עצמה תהיה על אדמת הכפר שיח׳ מונס. נמחה בשטח מנשיה ונפיץ מידע על השכונה ש'נעלמה' מהמידע שנמסר לציבור", נכתב בהזמנה לאירוע.

ביום שלישי ה-14 במאי, בזמן שחצי הגמר יתקיים בגני התערוכה, תתקיים בשעה 19.00 בכיכר הבימה הפגנה נגד המצור על עזה. ההפגנה נקבעה בדיוק לתאריך שבו נורו למוות לפני שנה 64 מפגינים בתהלוכת השיבה בעזה. ״לפני שנה, בעוד בתי החולים בעזה עולים על גדותיהם בטיפול בפצועי ההפגנות, כאן בתל אביב נחגג ניצחונה של נטע ברזילי באירוויזיון. השנה לא נשתתף במחזה האבסורד הזה", נכתב בהזמנה להפגנה.

"כששני מיליון אנשים שקועים במשבר הומניטרי הולך ומחמיר באשמת ישראל, לא נשתוק ולא נעצור את מחאתנו רק בגלל האירוויזיון ובגלל הקהל הבינלאומי", סיפר ל"שיחה מקומית" הסרבן הלל גרמי, אחד ממארגני ההפגנה. בשנה שעברה ריצה גרמי 107 ימים בכלא הצבאי לאחר שסירב להתגייס. "העולם לא צריך לקבל תמונה ורודה וייצוגית של ישראל, אלא תמונה מדויקת ונכונה ככל האפשר", הוא אומר.

במהלך ההפגנה יוקרן מסר מצולם מאחמד אבו רתימה, אחד ממארגני צעדת השיבה בעזה. בהצהרת הסירוב שלו הסביר גרמי כי קיבל השראה מדברים שכתב אבו רתימה, וההתכתבות ביניהם פורסמה ב"שיחה מקומית". "אני מאמין שהאמנות יכולה להעביר מסר למען החיים והאהבה, בעוד הכיבוש מביא מוות והרס", כתב אבו רתימה ל"שיחה מקומית". "לכן, זה לא מתקבל על הדעת לתת לכיבוש לגיטימציה דרך האומנות. אין צדק בכך שישראל בונה את הקיום שלה על הסבל של הפלסטינים, ואז אומרת לעולם שהיא מחבקת את האומנות".

לקראת ההפגנה ביום שלישי, תלו פעילים בארגון "זזים" מאות פוסטרים עם מסר ישיר מתושבי עזה לישראלים ולתיירים שמגיעים לאירוויזיון. "תושבי עזה רוצים תקווה לדור הבא", מצוטט באחד הפוסטרים ראמי עמאן, אחד מקימי ועדת הצעירים בעזה.

באדיבות "זזים - קהילה פועלת"

באדיבות "זזים – קהילה פועלת"

ביום שבת ה-18 במאי, ביום בו מתקיים גמר הארוויזיון, ייתקיימו מספר פעולת מחאה:

בשעה 9:00 בבוקר, יארגן ארגון "זוכרות" משט שיבה ליאפא וסיור במנשיה, במקום שבו הוקם ״כפר האירוויזיון״. ״האירוע יכלול שיט  שיסמל את רגעי הגירוש מהעיר, קריאה למימוש שיבת הפליטים ודימיוּן סימבולי של שיבה מעשית", נכתב בהזמנה לאירוע.

בשעה 20:00, מול גני התערוכה בביתן 1, תתקיים ההפגנה המרכזית נגד האירוויזיון ונגד הניסיון להכשיר את הכיבוש דרך התחרות. "מארגני הארוויזיון אומרים לנו 'העזו לחלום'", נכתב בהזמנה להפגנה, "אנחנו מעזות לחלום על סיום לכיבוש, סיום לאפרטהייד, סיום למצור על עזה. קיום האירוויזיון במדינה כובשת פירושו שותפות בדיכוי, בגזל אדמות, באלימות מיליטריסטית ובשלילת זהות. אירופה בוחרת להכשיר את המדיניות הישראלית כנגד הפלסטינים ולהציג אותה כנורמלית באירוע מרהיב ונוצץ".

החל מהשעה 19:30 מפגינים נגד השחיתות יקיימו משמרת מחאה מחוץ למקום שבו ייערך גמר התחרות. פעילים מקבוצת Crime Minister, המפגינים מדי שבוע נגד השחיתות, יחלקו אלפי גלויות לקהל המשתתפים. על הגלויות יהיה כתוב ״We are not your toy, let democracy win" עם תמונתו של נתניהו.

משתתפים בתחרות באירוע בנמל תל אביב. "אל תמכרו את נשמותיכם לשטן", קרא להם עיתונאי פלסטיני (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

משתתפים בתחרות באירוע בנמל תל אביב. "אל תמכרו את נשמותיכם לשטן", קרא להם עיתונאי פלסטיני (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

בנוסף להפגנות השונות, ארגונים וקבוצות פונים השבוע ברשת וברחוב לאלפי התיירים והעיתונאים שהגיעו לאירוע. "שוברים שתיקה", שהציבה כאמור שלט גדול בנתיבי איילון, מזמינה את אורחי האירוויזיון לסיור בחברון. "קיומו של האירוויזיון בישראל משמח ומרגש", אומר מנכ"ל הארגון אבנר גבריהו, "ואנחנו מזמינים את אורחי האירוויזיון להצטרף לסיור בחברון בשביל לראות את התמונה המלאה״.

גם בקולקטיב הצלמים אקטיבסטילס (גילוי נאות: אני חבר בקבוצה) השתמשו בסלוגן של האירוע ״Dare to Dream" ויצאו לדבר עם פלסטינים בגדה המערבית, בעזה ובירושלים על החלומות הפרטיים שלהםבשני סרטונים שפורסמו בשבוע האחרון, פונים פלסטינים שאינם יכולים להגיע לאירוע ומדברים על התקוות שלהם: "החלום שלי הוא שכל פלסטיני יוכל לחיות חיים נורמלים כמו כל אחד אחר", אומרת אחת הדוברות בסרטון. צעיר פלסטיני מהגדה מספר שהחלום שלו פשוט מאוד: "לבקר בבית סבו ביפו".

בסרטון שפרסמו אקטיביסטים ישראלים הם מציגים את המציאות היום יומית של הכיבוש על רקע השיר שנבחר לייצג את ישראל בארווזיון, Home של קובי מרימי.

גם בגדה המערבית מתוכננות מחאות נגד האירוויזיון, אבל עדיין לא נמסרו פרטים מלאים. נאסר לחאם, העורך הראשי של סוכנות "מען" הפלסטינית, פרסם מכתב פתוח למשתתפים באירוע."אתם אמנים מוכרים ונערצים בעולם", כתב לחאם, "אז אימרו לי איך אתם מצדיקים את השתתפותכם בתחרות בשעה שילדים בוכים מעבר לחומות הבטון האלה? איך אתם יכולים לשיר על חוף הים ביפו, בשעה שהדם של ילדי עזה עדיין לא נרחץ? בשמם של האנשים האומללים מעבר לחומה, שאת בתיהם וחלומותיהם הרס הכיבוש הישראלי, אנחנו אומרים לכם שהכיבוש והאפרטהייד לא הולמים אתכם. אנחנו מפצירים בכם: אנא אל תמכרו את נשמותיכם לשטן".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf