newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צו מעצר לפעיל שמאל בעקבות קובלנה פלילית של ארגון ימין

באופן נדיר, ארגון הימין הקיצוני "עד כאן" הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילי שמאל. בית המשפט החליט על "צו הבאה" המאפשר לעצור את יונתן פולק, אחד הפעילים, המסרב להגיע לדיונים בקובלנה מאחר והוא לא מוכן להשתתף ב"תיאטרון האבסורד" של הכיבוש

מאת:

בדצמבר 2018, פרסמנו לראשונה על קובלנה פלילית שהגיש ארגון הימין ״עד כאן״ נגד שלושה פעילים ישראלים על חלקם בהפגנות נגד גדר ההפרדה. בקובלנה, הראשונה מסוגה המוגשת נגד פעילי שמאל, טוען ארגון הימין כי הנתבעים ״תקפו בצוותא יחד עם מתפרעים אחרים שלא כדין חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב״. הרשויות השונות, לא מצאו לנכון להגיש בעצמן כתב אישום נגד שלושת הפעילים. כעת, בית המשפט מבקש לעצור את יונתן פולק, אחד הפעילים, עד לדיון הבא בתיק.

יונתן פולק מסרב להגיע לדיונים במחאה על ״תיאטרון האבסורד״ כלשונו ובסולידריות עם שותפיו הפלסטינים למאבק, הנשפטים בבתי משפט צבאיים. בשבוע שעבר החליט השופט על ״צו הבאה״ לפולק, המאפשר לעצור אותו ולהחזיק אותו במעצר עד לדיון הבא בתיק, שיתקיים בספטמבר. בהחלטה נכתב שפולק ישוחרר אם יסכים לחתום על ערבות כספית בסך אלף ש״ח כדי להבטיח את התייצבותו למשפט. עד עתה פולק לא נעצר.

יונתן פולק, באחת ההפגנות בכפר הפלסטיני נבי סאלח (אקטיבסטילס)

קובלנה פלילית היא הליך נדיר של הגשת כתב אישום על ידי אדם פרטי, כאשר המדינה בוחרת לא לעשות כך. בכל פעם שמוגשת קובלנה כזו, בית המשפט מפנה אותה לפרקליטות, ובודק האם הם רוצים לקחת את התיק לידיהם. במקרה המדובר, הפרקליטות לא השיבה, כלומר הם אינם מתכוונים לקחת על עצמם את ניהול התביעה. יש להבהיר כי עצם העובדה שבית המשפט דן בקובלנה, לא אומרת כי הוא קיבל אותה או את ההאשמות המופיעות בה.

ביום רביעי שעבר, התקיים הדיון השני בקולבנה שהגישו ״עד כאן״. בדיון, שהיה טכני וקצר, הורה בית המשפט ל״עד כאן״ להציג תמצית עדות לגבי כל העדים שהם זימנו – חלקם פעילי שמאל. הדיון הבא נקבע לתחילת ספטמבר. עורך הדין של ״עד כאן״ טען שיש בידיהם הקלטות בהם הם מזמנים את פולק למשפט. בבוקר הדיון ברביעי שעבר, פרסם פולק, פעיל ותיק נגד הכיבוש וממקימי ״אנרכיסטים נגד הגדר״ מאמר ב״הארץ״, בו הצהיר: ״לא אלך לבית המשפט, כי אינספור מחברי למאבק נמצאים במאסר, מעצר או מעצר מינהלי, ללא כל הליך הוגן, מאחר שהם פלסטינים״.

״המשטר המשולב, האחד, של אפליה גזענית בתוך 48' ודיקטטורה צבאית בשטחים הוא פשע. אין לי כל כוונה להשתתף בהלבנה שלו כדמוקרטיה. הסירוב להכיר בבית המשפט הוא צעד בסיסי של סולידריות – גם כך המחיר שיגבה ממני פעוט ביחס לזה שמשלמים חברי הפלסטינים, אשר דרך קבע יוצאים ונכנסים אל הכלא בשעריו של בית המשפט הצבאי״, כך אמר ל״שיחה מקומית״ יונתן פולק, שאינו מיוצג על ידי עורך דין בהליך. ״תיאטרון האבסורד הזה, של הליך תקין, של משפט צדק, של דמוקרטיה, יתקיים כמו שמתקימיים הלכה למעשה משפטים של פלסטינים – במעמד צד אחד״.

״שימוש בקובלנה פלילית של ארגון ימין קיצוני, מקושר פוליטית, כלפי פעילים נגד הכיבוש, כאשר כל הרשויות לא מצאו לנכון להגיש כתב אישום, זהו שימוש לרעה בהליכי משפט ואני מקווה שבית המשפט יזרוק אותם מכל המדרגות״, אמרה עו״ד גבי לסקי, המייצגת את שני הנאשמים האחרים בתיק, הפעילים קובי סניץ ואילן שליף. ״כיום במשפט האזרחי תביעות לשון הרע של פוליטיקאים או בעלי כוח מכונות ׳תביעות השתקה׳, 'עד כאן' מנסה להפוך את הדין הפלילי למשפטי השתקה והפחדה כדי להרתיע פעילים נגד הכיבוש״.

בתביעה שהגיש הארגון ביחד עם שלושה אזרחים נוספים בפברואר 2018, נטען כי יונתן פולק, קובי סניץ ואילן שליף השתתפו בהפגנות בשטחים, וסייעו למתפרעים אלימים. התביעה מבוססת על התחקירים שפרסם הארגון בשנים האחרונות על ההפגנות נגד הגדר, שכללו שימוש באנשים שהתחזו למפגינים, הצטרפו להפגנות וצילמו את הפעילים הישראלים בסתר.

בקובלנה נאמר בין היתר: "החל משנת 2003 או בסמוך לה ועד ימים אלה, מידי יום שישי, תקפו הנאשמים בצוותא יחד עם מתפרעים אחרים שלא כדין חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב". חשוב לציין שבקובלנה עצמה לא צוינו אירועים ספציפיים, אלא האשמות כלליות בלבד. עוד צוין שהנאשמים הינם פעילים בארגון אנרכיסטים נגד הגדר משנת 2005: "פעילי התנועה ותיירים מחו״ל מצטרפים להפגנות האלימות כדי לתמוך במפגינים המקומיים".

מגישי הקובלנה בחרו להתמקד בפעילים ישראלים ותיקים, שכל אחד מהם היה מגיע בקביעות לכפרים שהיו מוקד להפגנות בשנים האחרונות. בתביעה מצויין שסניץ היה מגיע דרך קבע לניעלין, שליף לבילעין ופולק לנבי סאלח. חשוב לציין שבתקופה האחרונה כמעט ולא מתקיימות הפגנות ביום שישי בנבי סאלח, ובכפרים ניעלין ובילעין מדובר בהפגנות סמליות של עשרה עד עשרים משתתפים. בקובלנה לא תוארו אירועים ספציפיים עם תאריכים ותיאורים כפי שמקובל בכתב אישום פלילי שהמדינה מגישה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf