newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מליוני מפגינים ביום בינלאומי נגד אסון האקלים: הפגנות תלמידים גם בישראל

אלפי הפגנות עם מליוני משתתפים צפויות להתקיים עד סוף היום ברחבי העולם. בישראל התרכזה המחאה נגד אסון האקלים בהפגנות של מאות בנות ובני נוער, שמקווים שהממשלה החדשה תפעל בנושא. "היערות נשרפים ואתם מהססים", קראו המפגינים

מאת:

כ-150 בנות ובני נוער הפגינו היום (שישי) בשעות הצהריים בכיכר רבין בתל אביב למען האקלים, ובדרישה שהממשלה החדשה – תהיה אשר תהיה – תפעל בנחישות לעצירת שינויי האקלים. הפגנות מקבילות התקיימו בחיפה, חדרה, ירושלים, סחנין ובאר שבע.

הפגנות התלמידים הצנועות בארץ הן חלק מיום מחאה בינלאומי שהוציא מליוני אנשים לרחובות ערים מאיי שלמה, אוסטרליה ותאילנד, דרך בנגלדש, קניה ולבנון, צ'כיה, גרמניה ואנגליה, ועד ארה"ב ואמריקה הלטינית. סך הכל התקיימו היום הפגנות בכ-5,000 ערים בעולם נגד אסון האקלים.

המפגינים דורשים מממשלות העולם להגיע לעצירה של פליטות גזי חממה ושל כריתת יערות כדי למנוע את אסון האקלים המתרגש ובא על העולם (פירוט בהמשך). כמו בישראל, גם במדינות אחרות את המחאה מובילות בנות ובני נוער שנלחמים על עתיד האנושות ועל עתידם שלהם.

אך בעוד שבמקומות אחרים הצליחו בני הנוער לגרור אחריהם תנועות המונים, המפגינים בכיכר רבין וביתר הערים בארץ היום נשארו ללא תמיכה משמעותית של מבוגרים, למעט כחמישה הורים ומורים למען האקלים, וח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) שהגיעה להביע את תמיכתה בצעירים, ששבתו מלימודים היום תחת המסר "אם אין לעולם עתיד – למה להיות תלמיד".

"אני פה כי לא יכול להיות שהממשלה מתעלמת מהעובדה שיש משבר אקלים, ולכן אנחנו מנסים לגרום לה לפעול", אמר ל"שיחה מקומית" עומר שליטא, תלמיד כיתה ח' בכפר הירוק, וממארגני ההפגנה. "כל הידע שאנחנו לומדים בבית הספר הוא חסר תועלת אם לא יהיה עולם לחיות בו". "אני פה גם כדי לפנות לממשלה, אבל גם כדי להעלות מודעות בבית הספר שלי", סיפרה יהלי רוזנברג, שלומדת בבית הספר חוף השרון. "בבית הספר שלי לא מדברים על זה בכלל. אני למדתי על מה שקורה מאחותי, ועכשיו הבאתי בפעם הראשונה איתי חמש חברות, וככה מפיצים את זה הלאה. אנחנו רוצים שיהיו על זה שיעורים בבית ספר ולהעלות מודעות".

במהלך ההפגנה – שנראתה לסירוגין קצת כמו טיול כיתה, כשהמארגנים דואגים שאנשים מדי פעם ילכו לנוח בצל וישתו מספיק מים – השתתפו בנות ובני הנוער במיצג שבו כיסו את עיניהם, כסמל לעיוורון הפוליטיקאים, שלא עוסקים בחורבן המתקרב ובא, ולא פועלים כדי למנוע אותו. עוד במהלך ההפגנה קראו סיסמאות כמו "רווחים לא עושים על חשבון הילדים", "היערות נשרפים ואתם מהססים", ו"נפט ופרות הם לא תחליף ליערות".

הפגנת בנות ובני נוער נגד אסון האקלים, תל אביב, 20.9.19 (חגי מטר)

הפגנת בנות ובני נוער נגד אסון האקלים, תל אביב, 20.9.19 (חגי מטר)

עומר שליטא ופעילות נוספות בהפגנת בנות ובני נוער נגד אסון האקלים, תל אביב, 20.9.19 (חגי מטר)

עומר שליטא ופעילות נוספות בהפגנת בנות ובני נוער נגד אסון האקלים, תל אביב, 20.9.19 (חגי מטר)

בנאום קצר שנשאה מול המפגינים הבטיחה ח"כ חיימוביץ' להיות הקול של המפגינים בכנסת, "ובתקווה גם בממשלה", ולפעול כדי שסדר העדיפויות בארץ ישתנה. "נעשה הכל כדי לא להשתמש יותר בדלקים פוסיליים, לא להשתמש יותר בפלסטיק, ובעיקר לא לאכול בשר", אמרה יחימוביץ'.

ח"כ מיקי חיימוביץ' בהפגנת הנוער למען האקלים (חגי מטר)

ח"כ מיקי חיימוביץ' בהפגנת הנוער למען האקלים (חגי מטר)

ישנה הסכמה רחבה בקרב מדענים ברחבי העולם שלאנושות נותרו קצת יותר מעשר שנים לנקוט בפעולה דחופה ומיידית כדי להאט את קצב ההתחממות הגלובלית כך שלא תעבור מעל 1.5 מעלות, לפני שהנזקים יצמחו לקנה מידה בלתי הפיך. כדי לעצור התחממות קיצונית, התייבשות מקורות מים, עלייה של פני הים, גלים תכופים יותר ויותר של מגז אוויר קיצוני, סופות מסוכנות ושריפות, ולצדם אסונות אדירים לבני האדם ולעולם החי, האנושות חייבת לצמצם בחצי פליטות גזי החממה תוך עשור ולהפסיקה לגמרי עד 2050, ולעצור את בירוא היערות.

הדרכים הטובות ביותר לעשות את זה הן מעבר מהסתמכות אנרגית על דלקים מאובנים (כמו נפט, פחם וגז) למקורות אנרגיה מתחדשים, צמצום חד בצריכת הבשר ויתר מוצרים מן החי (שמעבר לסבל שגורמים לחיות, הם גם בין הגורמים המרכזיים לשינוי האקלים), שתילת מיליארדי עצים, וצמצום חד של שימוש בפלסטיק.

למרות שאנחנו כאן בארץ צפויים להנזק במיוחד משינויי האקלים, הנושא עדיין לא מצליח להגיע לתודעה הציבורית או להפעיל את מנהיגי המדינה.

כמה מההפגנות בעולם:

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf