newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בהחלטה חריגה חוייבו עותרים נגד מכירת נשק לפיליפינים בהוצאות משפט

אף שעל ההחלטה עצמה חל צו איסור פרסום, ביה"מ אישר לפרסם את דבר הוצאות המשפט שנגזרו על העותרים. מגיש העתירה עו"ד איתי מק: כל החומרים שעליהם התבססנו גלויים. זאת החלטה שנועדה להרתיע אנשים מלממש את זכותם האזרחית

מאת:

ביום חמישי האחרון, 10 באוקטובר, נתנה השופטת גיליה רביד מבית המשפט המחוזי בתל-אביב את החלטתה בעתירה שהגיש עו"ד איתי מק בשם יותר מ-50 אזרחיות ואזרחים, בדרישה להפסיק את היצוא הביטחוני הישראלי לפיליפינים. כנהוג בעתירות מסוג זה, הדיון התנהל בדלתיים סגורות, ועל ההחלטה עצמה חל צו איסור פרסום. אלא שבאופן יוצא דופן, השופטת הטילה על העותרים הוצאות משפט על סך 10,000 שקל. ולא זו בלבד – ההחלטה על דבר הוצאות המשפט היא החלק היחיד מתוך פסיקתה שהותר לפרסום.

"ישראל משתפת פעולה עם משטרו הדכאני של רודריגו דוטרטה, ונותנת יד להוצאות להורג ללא משפט, הפרות זכויות אדם חמורות, ותמיכה באונס". מפגינים ומפגינות נגד ביקורו של דוטרטה בישראל מול בית הנשיא בירושלים. 4 בספטמבר 2018 (חמושים)

"ישראל נותנת יד להוצאות להורג ללא משפט, הפרות זכויות אדם חמורות, ותמיכה באונס". מפגינים ומפגינות נגד ביקור דוטרטה בישראל מול בית הנשיא בירושלים, ב-4 בספטמבר 2018 (צילום: פרויקט חמושים של קואליציית נשים לשלום)

אף שההחלטה לקיים את הדיון בעתירה בדלתיים סגורות היא החלטה שגרתית בעתירות מסוג זה, קשה שלא לתמוה על מניעיה, כמו גם על מידת האפקטיביות שלה. שהרי כל טיעוני העותרים מתבססים כולם על חומרים גלויים – כולל פרסומים רשמיים שכבר פורסמו בתקשורת הישראלית והעולמית ואינם בגדר סוד.

כך למשל, העתירה המדוברת התבססה על פרסומים רשמיים ופומביים בפיליפינים שפירטו לפרטי פרטים את היצוא הביטחוני שנרכש מישראל, בין היתר בדפי הפייסבוק של המשטרה הפיליפינית, חיל הים הפיליפיני וחברת נשק בפיליפינים המתווכת בעסקאות נשק עם ישראל; וכן בדו"חות ופרסומים רשמיים של המשטרה, משרד הביטחון וסוכנות הידיעות הממשלתית בפיליפינים.

בביקור שערך נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בישראל בראשית ספטמבר 2019, הוא הודה מול הנשיא ועיתונאים מישראל ומהעולם כי הורה לכוחות הביטחון שלו לרכוש נשק רק מישראל, מאחר שלהבדיל מארה"ב, גרמניה ואפילו סין – מדינת ישראל אינה מציבה שום מגבלות. גם השימוש שנעשה בנשק הזה אינו בדיוק בגדר סוד: על פי הערכות של ארגוני זכויות האדם, מאז כניסתו של דוטרטה לתפקיד נשיא הפיליפינים ביוני 2016, המשטרה הפיליפינית ומליציות מטעמה הוציאו להורג לפחות 12 אלף בני אדם ללא משפט במסגרת "המלחמה בסמים".

אם כל החומרים שעליהם מתבססת העתירה גלויים, מדוע הדיון התקיים בדלתיים סגורות? ומדוע הוטל צו איסור פרסום על ההחלטה בעניין? כתמיד, מילות הקסם הן "ביטחון המדינה", שדי לנופף בהן מול בתי משפט ישראליים כדי שהשופטים ייעתרו לכל דרישה של המדינה. זאת, לצד טענת המשיבה כי מכיוון שהמדינה לא תוכל להגיב פומבית על הדברים, שתיקתה עלולה להתפרש על ידי התקשורת באופן מסולף. כמובן, בהנחה שהתקשורת הישראלית מגלה עניין כלשהו בעתירות מסוג זה, שכמותן הגיש עו"ד מק רבות במהלך השנים, נגד עסקאות נשק של ישראל עם הגרועים שבמשטרים הדכאניים ברחבי העולם.

אלא שהתקשורת הישראלית לא רק שלא ממש מגלה עניין בעסקאות הנשק האלה, היא גם לא טורחת לאתגר את האיפול הכבד שהמדינה מנסה להטיל עליהן – אף שבמרבית המקרים, העתירות מוגשות "בזמן אמת", כלומר בזמן שבו מדינות היעד של הנשק הישראלי מבצעות הפרות קשות ואלימות של זכויות אדם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

מאז שעלה לשלטון, המשטר של הנשיא דוטרטה הוציא להורג כ-12,000 אזרחים. רונלד רוזה, מפכ"ל המשטרה לשעבר והיום סנאטור, עם מקלע נגב תוצרת ישראל (צילום: משטרת הפיליפינים)

מאז שעלה לשלטון, המשטר של הנשיא דוטרטה הוציא להורג כ-12 אלף אזרחים. רונלד רוזה, מפכ"ל המשטרה לשעבר בפיליפינים והיום סנאטור, עם מקלע נגב תוצרת ישראל (צילום: משטרת הפיליפינים)

לא פחות שערורייתי מהאיפול שמטיל בית המשפט לבקשת המדינה על הדיון בעתירה וההחלטה לגביה הוא החלק שהשופטת רביד – ששימשה בעבר במשך שנים ארוכות כפרקליטה תובעת משטרתית –  בחרה להחריג ממנה: הוצאות המשפט שגזרה על העותרים. אף שההחלטה עצמה לא פורסמה, העובדה שהשופטת חייבה את העותרים בהוצאות משפט לא משאירה הרבה מקום לספק באשר לתוכנה. גם זה דבר חריג.

לדברי מק, אף שגם בתיקים אחרים ההחלטות לא מתפרסמות פומבית, לא בכל מקרה שבה העתירה לא מתקבלת יש משום הפסד; במערכת המשפט הישראלית, לעתים עתירה מינהלית יכולה להתייתר או "לרדת מהשולחן" בעקבות הבנות ושינויי מדיניות שמתקבלים גם מבלי לקבל את העתירה עצמה. במקרה הזה, כאמור, פרסום הוצאות המשפט על העותרים שולל אפשרות זו.

חמור מכך: התנהלות זו של בית המשפט מעוררת תחושה קשה שיש בכך מסר לציבור ולעותרים פוטנציאליים בתיקים מעין אלה בעתיד – ראו הוזהרתם, זה עלול לעלות לכם ביוקר. "העתירות האלה מוגשות במצב אינהרנטי של חוסר שוויון", אומר מק, "כי המדינה מגישה את חומריה לבית המשפט במעמד צד אחד. ובסוף בית המשפט גם מעניש אזרחיות ואזרחים שבתוך המציאות הלא שוויונית הזאת בחרו לממש את החובה האזרחית שלהם ולמנוע שיתוף פעולה של מדינתם עם פשעים נגד האנושות".

לדברי מק, הוא כבר כמעט סיים לגייס את מלוא הסכום שבית המשפט הטיל עליו. "אני מקבל תמיכה גדולה מכל חלקי הציבור, ממש כולם, כולל אנשי ימין שמובילים מאבק ציבורי בנושא. יש משהו אנכרוניסטי בבקשות החוזרות של משרדי הביטחון והחוץ לקבל את צווי איסור פרסום האלה. זאת התנהלות שמגעילה את הציבור. משרדי החוץ והביטחון אולי מנצחים בקרב, אבל מפסידים במערכה. שום צו איסור פרסום לא יוכל למחוק את תמונות הזוועה שמגיעות מהפיליפינים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf