newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הרוג נוסף בירושלים; אלפים הפגינו בפתח תקווה ובי-ם נגד הממשלה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

מאת: אלי ביתאן

מעל 300 בני אדם התאספו הערב (מוצ"ש) להפגנת חירום בכיכר פריז בירושלים בעקבות האירועים האלימים אמש במזרח ירושלים ובחלמיש, לאחר שממשלת ישראל ביכרה לקבל את המלצת המשטרה – בניגוד לדעת גופי ביטחון ישראלים אחרים – ולהציב גלאי מתכות (מגנומטרים) במחסום שלפני הכניסה למסגד אל-אקצא בהר הבית. בפתח תקווה הפגינו אלפים נגד נתניהו והיועץ המשפטי, בעקבות החקירות.

ההפגנה אורגנה על ידי "עומדים ביחד", מרצ, פרי ג'רוזלם ולוחמים לשלום, והיא מתקיימת מול בית ראש הממשלה בקריאה כוללת להתנהלות אחראית, להימנעות מאלימות, לעצירת ההסלמה, ולפתרון של סיום הכיבוש ושלום ישראלי-פלסטיני. בתוך כך כעת פורסם כי הוחלט להסיר את המגנומטרים ולהחליפם בשרוולי אבטחה, זאת בצל הדיווחים על הרוג נוסף הלילה באבו דיס.

סוף פטישי, ממארגני ההפגנה מתנועת עומדים ביחד אמר כי "הכאב על אירועי אתמול עוד ילווה את כולנו זמן רב. כואב לחשוב על משפחה שיושבת בביתה לארוחת ערב – ונגדעת. כואב לחשוב עד כמה קשה היום הזה עבור הוריהם של המפגינים הצעירים בירושלים, שנורו למוות בגלל שיצאו להפגין ולדרוש חופש ועצמאות.

"אין דבר כואב יותר ממוות מיותר, מוות שניתן היה למנוע. ממשלת ישראל בחרה שלא להסיר את המגנומטרים מהכניסות לאל-אקצא, והחליטה במודע, ומסיבותיה שלה, לגרור את כולנו לתוך עוד סבב של אלימות. הערב ב-20:30 נפגין מול בית ראש הממשלה בירושלים, ונדרוש לכבות את הלהבות עכשיו, לפני שתתלקח פה מלחמת דת, ולפני שיהיו פה עוד הרוגים".

ח״כ תמר זנדברג ממרצ אמרה בהפגנה כי "סוף השבוע האחרון מראה בבירור שיש צורך חיוני להביא להרגעה מידית במקום להמשיך ולדרדר את השטח לפני שייגבו עוד חיי אדם. אנחנו לא רוצים לשלוח חיילים, שוטרים ואזרחים למלחמת שלום המגנומטר, ולכן הקריאה שלנו להנהגה היא לנהוג בחכמה ולא להמשיך בהסלמה".

אלישבע מיליקובסקי, פעילה ירושלמית, אמרה לשיחה מקומית: "באתי להפגין הערב כי אסור לנו לעמוד מנגד בזמן שהממשלה מבעירה את מזרח העיר. עוד לא מאוחר לעצור עוד סבב מיותר של שפיכות דמים. תושבים בירושלים המזרחית סובלים מאפליה ודיכוי יומיומיים. ולעוול היומיומי מתווספת השבוע גם ענישה קולקטיבית. כתושבת ירושלים אני מרגישה חובה להיות כאן הערב".

הפגנת עומדים ביחד, לוחמים לשלום ומרצ נגד ההסלמה בירושלים (צילום: עומדים ביחד)

הפגנת עומדים ביחד, לוחמים לשלום ומרצ נגד ההסלמה בירושלים (צילום: עומדים ביחד)

מוקדם יותר היום התקיימו משמרות מחאה פלסטיניות בעראבה, שפרעם, אום אל פחם ועוד, בעקבות קריאת ועדת המעקב. היום פורסמו החלטות ועדת המעקב בעקבות האירועים האלימים אמש, שהודיעה בין השאר כי ממשלת נתניהו נושאת באחריות למתקפה על ירושלים, לדם שניקז ולהידרדרות, קראה להסיר מיד את המגנומטרים ואת המצור על ירושלים המזרחית והודיעה כי נוכחות הכיבוש במסגד אל-אקצא אינה לגיטימית.

ועדת המעקב אף גינתה את האיומים של השר לביטחון פנים גלעד ארדן על חברי הכנסת שהשתתפו במחאה, מברכת על הודעת הרשות להקפאת הקשרים עם ממשלת ישראל והוסיפה קריאה למדינות הערביות והמוסלמיות ולקהילה הבינלאומית לתמוך בעם הפלסטיני בירושלים ובמסגד אל-אקצא ולהוקיע את פשעי ישראל.

ולא רק נגד ההסלמה – אלפי מפגינים התאספו בפתח תקווה להפגנה השבועית נגד שחיתות רא שהממשלה וגרירת הרגליים על ידי היועץ המשפטי המתגורר בעיר תחת הכותרת "כל סופ"ש אצל היועמ"ש". האלפים נשאו שלטים בגנותו של נתניהו, וקראו לחקירתו והתפטרותו עקב שורת החשדות הפליליים אודותם נחקר. על פי הדיווחים, בהפגנה משתתפים כ-4000 איש, זאת לצד הפגנות נוספות במודיעין וירושלים.

כל סופש אצל היועמש. אלפים מפגינים בפתח תקווה נגד נתניהו ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש90)

כל סופש אצל היועמש. אלפים מפגינים בפתח תקווה נגד נתניהו ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש90)

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf