newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פניה ליועמ"ש: לפתוח בחקירה נגד ח"כ סמוטריץ' בשל ציוץ על עליונות יהודית

מאת:
השאירו תגובה
א א א

לפני כשבוע פרסמנו בשיחה מקומית קריאה להעמיד לדין את חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) בעקבות תמונה שהעלה לחשבון הטוויטר שלו, ממנה עולה שאיפתו שהערבים יהיו עבדים של היהודים, תוך קריאה לעליונות היהודים ולהשפלת ערבים.

בעקבות כך, המטה למאבק בגזענות והמרכז הרפורמי לדת ומדינה פנו ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות בדרישה להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד ח"כ סמוטריץ' בגין הציוץ, המהווה לטענתם פרסום הסתה לגזענות האסור בחוק העונשין.

עו"ד נידאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, הדגיש כי הפרסום נועד להשפיל ולבזות מוסלמים וערבים רק מעצם היותם ערבים ומוסלמים וכי פרסומה על ידי דמות משפיעה, דהיינו ח"כ שיש לו השפעה על חלקים בציבור, מהווה גם הסתה לאלימות על רקע גזעני ומחזק את האיבה כלפי הציבור הערבי, שמתורגמת בהרבה מקרים לפעולות תג מחיר על-ידי צעירים בוגרי בית מדרשו של ח"כ סמוטריץ ומסיתים אחרים.

> תקשורת ודעה קדומה: הישראלים לא שמעו על המחאה הבלתי אלימה בירושלים

כזכור, בשבוע שעבר שיתף ח"כ סמוטריץ' בטוויטר תמונה המתעדת את תפילות המחאה נגד הצבת מגנומטרים בכניסה למסגדי אל אקצא בירושלים. בתמונה נראים מאמינים מוסלמים כורעים בתפילה, ומולם שוטרים ישראלים חמושים. על התמונה, "שרצה ברשת" לדבריו, צוטט פסוק מברכת יצחק ליעקב בספר בראשית כ"ז: "יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים". ח"כ סמוטריץ' הוסיף בציוץ שהתמונה "מזכירה" פסוק מנבואת ישעיהו בפרק ס': "והלכו אליך שחוח בני מעניך והשתחוו על כפות רגליך כל מנאציך וקראו לך עיר ה' ציון קדוש ישראל".

עוד בנושא

    "מדובר בפרסום שכל כולו הסתה חמורה לגזענות", נכתב בפניית המטה למאבק בגזענות והתנועה הרפורמית ליהדות מתקדמת, מכיוון שהתמונה והציטוטים "יוצרים יחד מצג גזעני הקורא לעליונות של יהודים על ערבים מוסלמים". אין ספק, הוסיפו, כי בפרסום יש משום "השפלה, ביזוי, גילוי איבה ועוינות כלפי הציבור הערבי מוסלמי בישראל ועל כן מהווה הסתה לגזענות כהגדרתה בחוק העונשין".

    במכתב ששלח עו"ד אורי נרוב מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה מודגש כי לא עומדת לסמוטריץ' החסינות המוענקת לחברי הכנסת, שכן החסינות אינה חלה על התבטאות שיש בה הסתה לגזענות: "מדובר בהתבטאות שאינה אקראית שיש בה הסתה לגזענות בשל השתייכות למוצא לאומי־אתני, וככזו אין רואים בה כהבעת דעה או כמעשה הנעשים במילוי תפקידו או למען מילוי תפקידו של ח״כ סמוטריץ׳ כחבר כנסת".

    "על הפרקליטות לפתוח לאלתר בחקירה נגד חבר הכנסת סמוטריץ בגין הסתה לגזענות", אמר עו"ד נרוב לשיחה מקומית, "מדובר בפעולה המתבקשת והראויה מצד מערכת אכיפת החוק. ויפה שעה אחת קודם".

    ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי הפניה התקבלה, אולם עד כה סרבו להתייחס מעבר לכך. אם תתקבל תגובתם היא תפורסם כאן.

    > השר צחי הנגבי מאיים על הפלסטינים ב"נכבה שלישית"

    א א א
    ועוד הערה לסיום:

    הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

    כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

    אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

    הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
    תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

    לחצו כאן
    מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

    מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

    המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

    כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

    X

    אהבת את הכתבה הזאת?

    כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
    silencej89sjf