newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא, מצביעי טראמפ ממש לא מטומטמים

מאת:
השאירו תגובה
א א א

כותב אורח: תום פסח

אחד מעקרונות המפתח של הסוציולוג מקס ובר הוא הרעיון שאיננו יכולים להבין פעולות מבלי להבין את המשמעות שלהן עבור השחקנים החברתיים. בניגוד למדעי הטבע, שבהם המדען יכול לצפות מהצד בהתנהגותן של מולקולות, במדעי החברה יש צורך להבין את הראייה והתפיסה של מי שצופים בהם.

רוגל אלפר לא שמע כנראה על מקס ובר, ובכלל, אין לו סבלנות ל"הסברים מסובכים", כלשונו. היום הוא החליט לנתח עבור קוראי "הארץ" את הסיבות לעלייתו של דונלד טראמפ, וכך הגיע לתובנה הבאה: "תומכי טראמפ אינם רציונליים ונבונים. הם מטומטמים". לא זו בלבד, אלא שמדובר למעשה בניתוח השוואתי בעל השלכות מקומיות: "ההקבלה לבנימין נתניהו מובנת מאליה… נותר לקוות שבאמריקה יש יותר נבונים ממטומטמים. פה, כידוע, אין".

איך לסכם את הטור הזה? ראשית, לא מדובר בעיתונות. עיתונאים אמיתיים קראו את נאומיו של דונלד טראמפ ומצאו שיש בהם ההתייחסויות חוזרות ונשנות לאובדן משרות כתוצאה מהסכמי סחר שאובמה וקודמיו חתמו עליהם. לפי סקרים תומכי טראמפ מייחסים חשיבות עליונה לסוגיית אובדן מקומות העבודה.

לקלל מיליוני אנשים ולקרוא להם "מטומטמים" רק מפני שאינך מסוגל לפענח את ההתנהגות הפוליטית שלהם זאת לא עבודה עיתונאית. לא רק שפרובוקציות כאלה אינן עוזרות לנו להבין טוב יותר את המציאות, בארצות הברית ובישראל, אלא הן רק גורמות להגדלת הניכור כלפי "הארץ" והעמדות המזוהות איתו. מי שנשענים על הדיווחים החשובים של העיתון מן השטחים הכבושים, או מעוניינים בהמשך חשיפת הקשרים בין הון ושלטון, צריכים להיחרד מן הנזק שגורם אלפר למוניטין של העיתון. ועל הזיהוי של עמדות שמאל עם התנשאות מעמדית כבר אין צורך להכביר מילים.

מדובר, כמובן, בעוד דוגמא לתופעה שאבחנה לאחרונה אורלי נוי: גברים אשכנזים הזוכים לייצוג-יתר בעיתונות על חשבון "כותבות פלסטיניות, מזרחיות, אתיופיות, יוצאות ברית המועצות לשעבר ועוד מעולות ומעניינות לא פחות שלא יזכו לעולם לאותה חשיפה ולאותה במה, אלא כקוריוז אנקדוטלי". כתוצאה מייצוג-היתר הזה "הגברים האשכנזים עצמם מתחילים להפנים את העובדה לפיה הם אוצרים סגולות מולדות נעלות יותר", ולכן כל הרהור שחולף במוחם ראוי בעיניהם לתשומת לב ציבורית. "הם מטומטמים"? דווקא הבוז לציבור הוא זה שלא מעיד על חוכמה יתרה.

תום פסח הוא סוציולוג ופעיל פוליטי, שלומד כיום באוניברסיטת תל אביב

> הקלף המנצח של דונלד טראמפ בקרב לבנים עניים

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf