newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההסתדרות נגד סודהסטרים: טענות על גזענות ושוביניזם בשירות פירוק ההתארגנות

מאת:
השאירו תגובה
א א א

אל תפספסו את הכתבה הזאת של ניצן צבי כהן ב"דבר בראשון". הכתבה מביאה לקט עדויות עובדים מתוך התביעה שהגישה ההסתדרות נגד חברת "סודהסטרים" – בגובה 15 מיליון שקל – על נסיון פגיעה בהתארגנות עובדים.

מעבר לטענות להתנכלות לעובדים בשל בחירתם להתאגד, שדומות כמעט בכל מקום שבו עובדים לוקחים את גורלם בידיהם ומגנים על זכויותיהם, בולט בעדויות האלה גם הרובד של ניצול של הכיבוש, של גזענות ושוביניזם על ידי שליחי ההנהלה – לפי הטענות.

כך לדוגמא מצהיר בפני בית המשפט עובד פלסטיני ממזרח ירושלים, שאשתו תושבת השטחים, שאיש ביטחון בחברה הבטיח לו שבתמורה לסיוע בפירוק ההתארגנות הוא – הקב"ט – ידאג לאשתו של העובד לאישורים או יעזור להכניס אותה לתוך ישראל בלי אישורים באמצעות קשרים במג"ב. העובד נרתם ופעל נגד ההתארגנות, אבל גילה שלהבטחות אין תוקף, ועכשיו הוא תומך בפעילות ההסתדרות.

עצם העובדה שעובד כזה כבול לעולם שלם של בירוקרטיה והיתרים של המשטר הצבאי פותחת פתח לאנשי ביטחון לנצל את החולשה הזו, אפילו בהבטחות שווא, נגד יתר העובדים. (ואפשר להזכר כאן איך משטר ההיתרים של הכיבוש שירת גם את הניסיון – הכושל בסופו של דבר – לשבור את התארגנות העובדים במוסך י. צרפתי).

באופן דומה מספרות עובדות בדואיות במפעל סודהסטרים שמנהלים במפעל פנו לבעליהן וביקשו מהם להורות לנשים לא לשבות. במקרה אחד סיפרה עובדת שמנהל אמר לבעלה שהיא צפויה לישון באוהל גם גברים זרים במסגרת השביתה.

יש לציין שהפנייה לביה"ד אינה השלב הראשון בסכסוך בין סודהסטרים לבין ההסתדרות. בחודשים האחרונים התנפץ המשא ומתן להסכם קיבוצי בין הצדדים, והנהלת החברה אף הודיעה על הפסקתו ועל הגשת תביעה אישית נגד יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף, לאחר שהוקלט כשהוא אומר שעל העובדים לפגוע בהנהלת החברה ובערך המנייה שלה.

בעניין הבקשה הנוכחית של ההסתדרות נמסר בתגובה מחברת סודהסטרים כי:

המדובר בתביעה נואשת ומופרכת שדינה להדחות. מן הראוי שדיון בפרטי התביעה יתקיים בבית הדין ולא על גבי התקשורת. ההסתדרות קיבלה כרטיס אדום מעובדי סודה סטרים, אשר מרביתם, כ-700 במספר, הגישו טפסי ביטול השתתפות בהסתדרות, בשל דרכה הבריונית וההסתה לאלימות שבה נקטו נציגיה ובראשם יו"ר מרחב הנגב, מאיר בביוף, שנגדו אף הוגשה תביעה אישית בסך 7.6 מליוני שקלים.

כעת מנסה ההסתדרות, באמצעות תביעת סרק מנופחת, לנסות ולשקם את יוקרתה, ובמקום להודות בכך שעובדי סודה סטרים אינם מעוניינים בשירותיה היא מנסה לכפות את עצמה על העובדים בכל דרך. הנהלת סודה סטרים אינה צד למהלך ההתאגדות ולמהלך היציאה ההמונית ממנו והיא מחוייבת לשמור על סביבת עבודה בטוחה על כל המשתמע מכך.

גם חברת האבטה המוזכרת בכתבת "דבר ראשון" ובתביעה מכחישה את כל האמור בטענות העובדים. ועדיין, חשוב לקרוא את עדויות העובדים האלה כדי להבין איך נראה מהשטח מאבק מעמדי משותף כזה של עובדים ערבים ויהודים ואיך נראית ההתנגדות אליו.

> דבר ראשון: מעקבים, איומים וגיוס משת"פים בסודהסטרים

הערה: בפוסט נערכו שינויים ותוספות ב-19.6, לאחר קבלת תגובת חברת סודהסטרים.

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf