newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דה-מרקר מעדיף את יוזמות משרד האוצר על פני הדמוקרטיה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

"העמדה הרווחת בממשלה — שגם מגן שלטון החוק, משרד המשפטים, שותף לה — היא שבכנסת ישראל שורר כשל שוק, המביא לכך שחוקים טובים אינם צולחים אותה. במקרה כזה הדמוקרטיה רעה מספיק, לדעת הממשלה, כך שמוצדק לעקוף אותה".

לא, המלים האלה לא נכתבו בביקורתיות. הן גם לא נכתבו על ידי שמעון ריקלין או דודי אמסלם. הכותבת של שורות אלה היא מירב ארלוזורוב, עובדת מרחוב שוקן. ארלוזורוב מתייחסת בדבריה לחוק ההסדרים, אותו נספח לחוק התקציב שנולד בחטא כחלק ממהלכי ההפרטה והניאו-ליברליזציה של הכלכלה הישראלית בשנות השמונים (בהובלת שמעון פרס, כמובן), ושכולל בתוכו חבילה של רפורמות וחוקים שלא עברו בדרך אחרת בכנסת, או הקפאות של יישום חוקים שכן עברו בכנסת – הכל בשירות משרד האוצר. מכיוון שחוק ההסדרים הוא נספח בלתי נפרד מהתקציב, חברי הכנסת בקואליציה מחוייבים להצביע בעדו כעסקת חבילה, כדי למנוע את נפילת הממשלה. במילים אחרות, באמצעות החוק הזה אפשר להעביר סעיפים מרחיקי לכת שלא עוברים את הליכי החקיקה הרגילים ואינם נתונים לדיונים והסתייגויות כמו הצעות חוק רגילות.

כך, בזמן שמעבר לכביש במערכת "הארץ" כותבים על הגנת הדמוקרטיה, ארלוזורוב בדה-מרקר מצדדת בממשלה ובנערי האוצר, שחושבים שהפרלמנט הנבחר יוצר "כשל שוק" (טוב שלא אמרה "מונופול", עוד היו מפריטים את הכנסת ומחפשים לה תחרות), ושהפתרון לדמוקרטיה הרעה היא שהממשלה והאוצר יחליטו מה טוב לאזרחים ויעבירו את המדיניות שלהם באמצעות חקיקה גורפת – חוק ההסדרים.

ואיזה חוקים יש בחוק ההסדרים? נגיד, החוק שיאפשר לראש הממשלה שליטה על תוכניות מתאר בכל הנוגע לתשתיות חיוניות. או במלים אחרות (ביבי אמר, לא אני): לאפשר לחיפה כימיקלים להמשיך לפעול בחיפה גם אם ראש העיר מנסה להגן על האזרחים שלו מפני הזיהום וסכנות אחרות. או למשל: דחייה בתוכנית להנגשת מבני ציבור לנכים. ודחייה ביום לימודים ארוך שאמור היה להיות מיושם מ-2019 עד ל-2023 (כלומר, עד לחוק ההסדרים של 2023, שידחה את זה שוב).

כן, יש גם כמה דברים חיוביים בחוק ההסדרים הקרוב. סבבה. ועדיין, הבעיה בחוק הזה היא קודם כל במהות שלו, של כלי של האוצר לדחוף רפורמות שבא לו עליהן בלי כל הטרחה הזאת של לקדם חוק בכנסת.

כי הדמוקרטיה זה כשל שוק, כן?

> לא עובדים ולא אזרחים, בשביל פקידי האוצר כולנו צרכנים

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf