newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לשבור את צום הרמדאן על רצפת מחסום תל-רומיידה בחברון

מאת:
השאירו תגובה
א א א

חודש הרמדאן, כפי שהסביר יאסר אבו ערישה, הוא גם זמן של התכנסות משפחתית, במיוחד סביב ארוחת האפטאר השוברת את הצום בסוף כל יום. בני המשפחה המורחבת מתכנסים יחדיו לארוחה. מה יותר טריוויאלי מזה? ובכן, מסתבר שבחברון, כמו כל דבר אחר, גם הטריוויאלי איננו מובן מאליו כלל וכלל.

כמה מחברי הארגון Dismantle the Ghetto ("לפרק את הגטו"), אשר הוקם בפברואר השנה ומאגד בתוכו פעילים מפלגים פוליטיים וארגוני זכויות אדם שונים בחברון, הוזמנו בשבת האחרונה לארוחת אפטאר אצל חבר המתגורר בשכונת תל-רומיידה. "היתה רק בעיה אחת", אומר בדיע דויק, ממקימי הארגון. "היינו צריכים לעבור מחסום בלתי עביר בדרך לשם. ישראל הצהירה על שורת הקלות לכבוד הרמדאן ועל תוספת של 700 אישורי מעבר לתושבי הגדה, מספר נמוך עד כדי גיחוך לכשעצמו, אבל הבדיחה אפילו עצובה יותר ביחס לתושבי חברון. לנו אין את הזכות לחופש התנועה הבסיסי ביותר".

> כשסעודיה מרביצה בי פמיניזם ברמדאן אני מתחיל לחשוד

כשקבוצת הפעילים הגיעה לתל-רומיידה בדרכה לארוחת האפטאר המיוחלת, החיילים במחסום החלו לבדוק את תעודות הזהות שלהם. החל מסוף אוקטובר 2015, תל-רומיידה הפכה לשטח צבאי סגור ותושבי השכונה מחוייבים בהרשמה מיוחדת אצל רשויות הצבא המאשר את עובדתם היותם תושבי השכונה, ורק אלה הרשומים כתושבים בה מורשים להיכנס אליה.

מכיוון שחלק מחברי ארגון "לפרק את הגטו" אינם תושבי תל-רומיידה ואסורים בכניסה אליה, הם החליטו לשבור את הצום שם, במחסום עצמו. "בלית ברירה פרשנו שמיכות על הרצפה והחלנו להגיש את המקלובה המסורתית", מספר בדיע. "זאת המציאות בחברון. אנחנו לא יכולים אפילו לשבור צום ביחד אם ברצוננו להיות בני אדם ולא מספרים".

> בתמונות: רמדאן נשי במחסום קלנדיה תחת המגבלות הישראליות

ארוחת אפטאר במחסום תל-רומיידה (באדיבות ארגון Dismantle the Ghetto)

ארוחת אפטאר במחסום תל-רומיידה (באדיבות Human Rights Defenders Group)

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf