newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סרבנית המצפון עתליה בן-אבא שוחררה מהכלא הצבאי

מאת:
השאירו תגובה
א א א

ועדת אי-התאמה של צה״ל הודיעה היום (ג') בהליך בזק יוצא דופן על שחררורה של סרבנית המצפון עתליה בן-אבא. זאת בתום 110 ימי מחבוש בכלא הצבאי.

אתמול (ב') עמדה בן-אבא בפני ועדת מצפון, שדנה בבקשתה לפטור. היום (ג') בן-אבא קיבלה מהוועדה תשובה שלילית, ומיד הועלתה לוועדת אי-התאמה שהודיעה על שחרורה לאלתר. בזאת קיבלה בן-אבא פטור סופי משירות צבאי ושוחררה לביתה.

בן-אבא אמרה עם צאתה מהכלא: "הצבא יכול לקרוא לפטור שנתן לי בכל שם שירצה, אך הלכה למעשה זהו פטור שניתן לי מתוקף סירובי הפשוט להשתתף במערכת הפועלת באמצעים אלימים לדיכויו של עם אחר, משליטה עליו כיבוש כבר 50 שנים, ומטילה מצור שאת השלכותיו המסוכנות עדיין לא ניתן לאמוד. אני יוצאת מהכלא הצבאי בראש מורם, כשלצדי תומכים רבים המבינים כמוני שסירוב לקחת חלק בכיבוש הוא בחירה מוסרית הכרחית. לפני ואחריי היו ויבואו סרבניות וסרבני מצפון נוספים, תנועה הולכת וגדלה של צעירים שלא מהססים לומר – עד כאן".

> הוועדה הצבאית שתחליט מה אומר המצפון של אחותי עתליה

בן-אבא סיפרה כי חברי ועדת המצפון שאלו אותה מה הייתה מעדיפה, לקבל פטור מהועדה או לסיים את הכיבוש. בן-אבא סיפרה כי הייתה מעדיפה "לסיים את הכיבוש, כמובן".

בתצהיר שהתלווה לבקשתה לעמוד בפני ועדת מצפון, כתבה בן-אבא: "חברה המושתתת על סבלו של האחר היא חברה שפוגעת בסופו של דבר גם ‏באזרחיה שלה. אני מסרבת לעשות זאת. אני מסרבת לקיים מדיניות של דיכוי ואכזריות. מסרבת להיות חלק ממערכת ‏שפוגעת ‏במיליוני בני אדם בצידוק שקרי של בטחון.‏ ‏למלחמות אין סוף, עד שמספיק אנשים מתים כדי להכריח את מי שמרוויח מהן לשנות כיוון. לי מאד חשוב ‏להיות חלק פעיל בחברה שלי, לכן התנדבתי לשנת שירות, ולכן אני סרבנית מצפון. פעילותי ‏החברתית לסיום הכיבוש ממשיכה גם לפעילות מעשית בשטח – ליווי רועי צאן פלסטיניים, שסובלים ‏מאלימות המתנחלים. ההתנגדות למעשים כאלה היא השירות הכי טוב שאני יכולה לעשות עבור החברה בה אני חיה".

עתליה בן-אבא מלווה ע"י רשת מסרבות – רשת סרבנות פוליטית המחברת את כל מכתבי, יוזמות וקבוצות הסירוב מהשנים האחרונות לפעולה משותפת. הרשת תומכת בסרבני וסרבניות מצפון הבוחרים שלא להתגייס לצבא הכיבוש, תוך מודעות להיררכיה המגדרית שמתבטאת בצבא ובחברה הישראלית ככלל.

> אהוד ברק, מה עשית בקיץ האחרון?

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf